دمپرهای ضد دود و حریق

تاریخ انتشار : 23 دی 1400

دمپرهای ضد دود و حریق

 جریان مناسب هوا در یک محیط بسیار اهمیت دارد. خصوصا اگر یک محیط صنعتی، آشپزخانه یا غیره باشد. در هر صورت جریان هوای تازه در فضا یک نیاز بسیار جدی است. دمپر وسیله ای است که با کمک آن تهویه هوا و سرمایش و گرمایش به درستی انجام خواهد شد. با نصب دمپر در مسیر کانال یا ورودی های هوا، امکان تنظیم فشار یا قطع و وصل هوا وجود خواهد داشت؛ درست شبیه کاری که شیر آب انجام می دهد.

دمپرها انواع مختلفی دارند و در صنایع فراوانی بسته به کاربرد مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات فلزی، عموما از آلومینیوم، استیل، گالوانیزه و ورق آهنی سیاه  ساخته می شوند. به کمک دمپر، امکان تغییر جریان هوا یا قطع و وصل آن فراهم می شود؛ بنابراین باید در مسیری که هوا جریان دارد، نصب شوند.

یکی دیگر از دریچه هایی که در ساختمان و اماکن از آن بسیار استفاده می شود، دمپر ضد آتش است. این دمپرهای ضد دود و حریق در نوع موتور دار نیز موجود  است و برای کنترل دائمی و خودکار میزان جریان هوا و یا همان دبی هوا مورد استفاده قرار می گیرد.دمپرهای ضد دود و آتش در مسیری که کانال انتقال هوا وجود دارد مورد استفاده قرا میگیرد و مانع از انتقال آتش و دود می شود.

دمپرهای دود و آتش تجهیزاتی هستند که برای کنترل آتش بکار می­روند که در سیستم های گرمایشی، تهویه هوا به  منظور جلوگیری از گسترش آتش مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که دما افزایش یابد، دریچه های دمپرضد حریق بسته می شود. معمولا این عمل توسط یک اتصال حرارتی که در دمای بالاتر از دمای محیط ذوب می شود انجام میگردد. دمپرهای ضد حریق همچنین می توانند پس از دریافت یک سیگنال الکتریکی از یک سیستم اعلام حریق با استفاده از سنسورهای دود یا حرارت بسته شوند. دمپرهای ضد حریق می­توانند از سرایت دود نیز به مکان های مجاور علاوه بر کنترل جلوگیری از سرایت آتش هم جلوگیری کنند.این نوع دریچه ها توانایی کم یا زیاد کردن و یا قطع کردن جریان هوا را دارند.

دمپرهای ضد حریق، با قابلیت تحمل انفجار تا فشار معادل 1 بار گیج بوده، آن­ها از ورق استیل یا گالوانیزه به ضخامت 5mm، به صورت Channel بوده و  پره­ها و یاتاقان­های به کار رفته در دمپر از جنس ضد خوردگی و مناسب برای محیط­های صنعتی می­باشد.

دو مدل دمپر ضد دود و حریق  براساس شکل دریچه وجود دارد:شکل درچه گرد و شکل دریچه چهار گوش است.