دمپرهای وزنی

تاریخ انتشار : 20 دی 1400

دمپرهای وزنی

دمپر وزنی یا بالانس دمپر،در سیستم های تهویه استفاده می شود تا جریان هوا را در یک جهت جریان دهد و از جریان هوا در جهت مخالف جلوگیری کند.
برای حذف صدا در حین کار یا زمان باز و بسته شدن این دمپر از لوله های پلیمری مقاوم استفاده میشود.
دمپرهای وزنی در پشت فن، هواکش ها در روی نما قرار میگیرند؛زمانی این فن ها شروع به کار میکنند پره های دمپر باز میشوند و هوای داخل را به بیرون انتقال میدهند و زمانی که عملکرد فن قطع شود،پره ها به صورد خودکار بسته میشوند و به طور همزمان فن نیز خاموش میشود؛ هم از اتلاف هوای مطبوع داخل، جلوگیری می شود و هم اینکه در تابستان و زمستان از خروج هوای سرد و گرم جلوگیری می شود و مورد دیگر از ورود و خروج پرندگان و دیگر موجودات به داخل جلوگیری می شود.
ضخامت ورق گالوانیزه مصرفی، به ضخامت یک میلیمتر میباشد و جنس تیغه‌های دمپر از جنس ورق الومینیوم است.
دمپرهای وزنی یا بالانس دمپر، بر روی نما یا دیوار یا بر روی کانال، بر روی دیوارهای اتاقهای دیزل ژنراتور، روی فن های اگزاست یا دهش هوا قابل نصب هستند.
به طور کلی در مورد دمپرهای وزنی میتوان گفت از جنس گالوانیزه و یا آلومینیم ساخته میشوند ،همچنین برای سبک بودن پره‌ها و کارکرد بهترِ دمپر وزنی، از تیغه‌های آلومینیومی برای ساخت پره‌های دمپر وزنی استفاده می‌گردد.
این دمپرها قابل ساخت در ابعاد و اندازه های مختلف (به صورت گرد و چهار گوش)هستند و ساختار ظاهری دمپر وزنی دارای یک قاب با فریم یک طرفه است .